• Verzekerd van goede zorg
  • De Prostaatkliniek Zorgkaart Nederland
  • Saskia Lindeman-Stomps
Print deze pagina

CHAARTED studie, behandeling hormoongevoelige gemetastaseerd prostaatkanker

De toevoeging van Docetaxel chemotherapie aan homoontherapie (androgeendeprevatietherapie) verbetert de overleving van mannen met gemetastaseerd prostaatkanker substantieel.

Dit is gebleken uit een recent onderzoek gepresenteerd tijdens de American Society of Clinical Oncology (ASCO) meeting. In deze studie (de zgn. CHAARTED-STUDY) werden in 6 jaar tijd 790 mannen met gemetastaseerd prostaatkanker behandeld met de reguliere androgeen deprivatie therapie (ADT) of een combinatiebehandeling van Docetaxel chemotherapie met ADT.

De patiƫntenkarakteristieken tussen de beide behandelgroepen kwamen goed overeen. Specifiek werd gelet op het effect bij mannen met hoog-volume ziekte (meer dan 4 uitzaaiingen in het skelet, of elders in het lichaam) versus mannen met een laag-volume ziekte.

Uit dit baanbrekend onderzoek bleek dat het toevoegen van Docetaxel chemotherapie aan ADT de gemiddelde overleving met maar liefst 1,5 jaar verlengd.

Het is overigens nog niet duidelijk of mannen met een hoog-volume ziekte extra voordeel hebben bij deze combinatiebehandeling. Dit is mede ingegeven door de onduidelijke definitie van hoog- dan wel laag-volume ziekte. Zo zou een patiƫnt met een enkele (categorie laag-volume) grote uitzaaiing in bijvoorbeeld het bekken best baat kunnen hebben bij de combinatie van Docetaxel plus ADT. Het is overigens wel de verwachting dat juist mannen met een hoog volume ziekte meer voordeel hebben van de combinatiebehandeling.

Deze CHAARTED studie is belangrijk voor de dagelijks praktijk omdat de uitkomst impliceert dat mannen met hormoongevoelige gemetastaseerd prostaatkanker relatief veel overlevingsvoordeel hebben bij het vroegtijdig inzetten van de Docetaxel chemotherapie (in combinatie met ADT). Dit overlevingsvoordeel is groter dan wanneer met chemotherapie gewacht wordt tot het stadium van hormoonongevoelig (gemetastaseerd) prostaatkanker is bereikt, zoals nu gangbaar is.

Deel deze pagina met anderen!
^ Back to Top