• De Prostaatkliniek Zorgkaart Nederland
Print deze pagina

Prostaatklachten

Soorten prostaatklachten

Er zijn verschillende klachten die hun oorzaak vinden in de prostaat, daarom noemen we dit prostaatklachten. Meestal gaat het om pijnklachten bij of na het plassen, een zwakke urinestraal en vaak moeten plassen, of nadruppelen of zelfs incontinentie. Deze klachten kunnen bijvoorbeeld veroorzaakt worden door ontsteking, prostaatvergroting of zwakke sluitspieren. Prostaatkanker veroorzaakt meestal geen plasklachten. We maken bij prostaatklachten onderscheid tussen plasklachten en prostaatpijn.

Plasklachten:

De volgende klachten bij het plassen kunnen zich voordoen:

• Vaker naar het toilet moeten, ook ’s nachts;
  • Afnemende kracht van de urinestraal en/of een onderbroken urinestraal;
  • Een branderig gevoel bij het plassen;
  • Het duurt even voordat de plas op gang komt;
  • Na het plassen blijft de urine nog wat nadruppelen;
  • Het gevoel dat er nog urine in de blaas achterblijft na het plassen;
  • Aandrang kort na het plassen.

Onderzoeken prostaatklachten:

Wanneer u bij de uroloog komt voor plasklachten kunt u een aantal onderzoeken verwachten. Dit betekent niet dat u altijd alle onderzoeken zult krijgen. De uroloog bekijkt altijd welke onderzoeken voor uw klachten nodig zijn. Klik op de onderzoeken voor meer informatie over dit onderzoek.

• PSA test
    De PSA-test meet de hoeveelheid Prostaat Specifiek Antigeen (PSA) in uw bloed.
  • Rectaal onderzoek
    Met een rectaal onderzoek (rectaal toucher) kan de grootte, vorm, stevigheid en het oppervlak van de prostaat worden beoordeeld.
  • Bloedonderzoek kreatinine
    Dit onderzoek geeft inzicht in de algemene gezondheidstoestand en de nierfunctie van de patiënt.
  • Cystoscopie
    Cystoscopie (blaasspiegelen) is een inwendig onderzoek om de doorgankelijkheid van de plasbuis, de grootte van de prostaatkwabben en het aspect van het blaasslijmvlies te beoordelen.
  • Flowmetrie
    Het doel van een flowmetrie is het bepalen van de stroomsnelheid per seconde van de urinestraal.
  • Urine onderzoek
    In dit onderzoek wordt onderzocht of het een blaasontsteking is of dat dit kan worden uitgesloten.

Lees hier verder over de plasklachten.

Prostaatpijn:

Prostaatpijn is medisch gezien geen ernstige aandoening. Het is niet de voorloper van prostaatkanker, zoals sommige mannen hardnekkig blijven denken. Prostaatpijn kan absoluut geen kwaad, maar lastig is het wel.

Bij prostaatpijn (prostatodynie) kunt u pijn hebben in het gebied tussen de balzak en endeldarm. De pijn straalt uit naar onder andere de liezen of de geslachtsorganen.

Prostaatklachten - De Prostaatkliniek

Lees hier verder over prostaatpijn.

Indien u naar aanleiding van prostaatklachten, verontrustende uitslag van de prostaat zelftests of anderszins contact met ons wilt, kunt u het contactformulier invullen.

Deel deze pagina met anderen!
^ Back to Top