• De Prostaatkliniek Zorgkaart Nederland
  • Zorgkaart Nederland DeProstaatkliniek
  • Saskia Lindeman-Stomps
  • Verzekerd van goede zorg
Print deze pagina
Henk-Jan_Koershuis

Minder enkelvoudige koolhydraten, meer essentiële vetzuren

vrijdag 31 maart, 2017 om 10:26 in: Interviews

Interview met Henk-Jan Koershuis, sportvoedingsdeskundige

Henk-Jan Koershuis praat snel, hij wil veel informatie kwijt. Hij is enthousiast, betrokken en actief. Toen wij hem spraken, was dat vlak voor zijn vertrek naar Zuid-Afrika, waar hij aan de slag gaat met zijn project ‘De beste verliezer’. Dit is een programma dat hij in 2016 heeft ontwikkeld en gaat om het verliezen van slechte eetgewoonten én het verliezen van gewicht.

Koershuis: ‘Veel mensen kampen met overgewicht en diabetes. Dit leidt tot meerdere ziekten. Daar zijn de specialisten het inmiddels wel over eens. Het gaat mis bij het maken van de verkeerde voedingskeuzes. De verhouding in de inname van macronutriënten (koolhydraten, vetten en eiwitten), is doorgeslagen naar koolhydraten en met name de snel opneembare koolhydraten en de geraffineerde suiker. Met name de enkelvoudige koolhydraten worden toegevoegd aan allerlei producten dus we krijgen hier veel te veel van binnen met als resultaat overgewicht en diabetes en op langere termijn ook meer kanker.’

Celniveau

Glucose van koolhydraten plakt aan bloedeiwitten. Dat effect zorgt voor vertraging van de doorbloeding. Doorbloeding is cruciaal want gebrek daaraan creëert onrustige cellen. Dat proces heet glycosylatie. Een cel moet dus kunnen beschikken over genoeg zuurstof. Als dat niet meer goed kan, gaat het mis. Als je ziet wat mensen innemen; bijvoorbeeld drinkyoghurt, frisdranken, cruesli. Het is erg ongezond; vertraging van de doorbloeding kan tot kanker leiden door het verminderen van de hoeveelheid zuurstof die de cellen via het bloed bereikt.

Impact van voeding

De impact van voeding, en dan met name enkelvoudige koolhydraten, voltrekt zich in drie fasen:

  • Op korte termijn; je krijgt trek (door pieken in je bloedsuikerspiegel). Al na een uur krijg je weer trek.
  • Op middellange termijn: overgewicht. Je kunt dit vervelend vinden of accepteren.
  • Op lange termijn: verhoogde risico’s op beroerte, maag- en darmklachten en kanker.

Er zijn deskundigen die vraagtekens zetten bij de genetische oorzaken van kanker. Voeding zou wel eens doorslaggevend kunnen zijn, naast bijvoorbeeld straling en stress.

Hoe deze trend te stoppen?

  • Minder inname van enkelvoudige koolhydraten
  • Meer essentiële vetzuren
  • Transvetten tot een minimum reduceren

Essentiële vetzuren zijn omega 3 en 6. Dat zit in vis, eieren, (para)noten, kaas, etc. Mensen hebben niet door wat het voor gevolgen heeft voor je gezondheid.Koershuis: ‘Als je naar een longarts gaat en hij/zij zegt ‘je moet stoppen met roken’ doen ze dat, maar als ìk ze waarschuw tegen bepaalde voedingskeuzes, dan is dat lastig.
Het ligt voor de hand dat voeding heel veel invloed heeft op ziekten zoals kanker. Er zijn regio’s in de wereld die nauwelijks tot geen kanker kennen. In onze regio eten we te weinig essentiële vetzuren en een hoge inname van geraffineerde suikers en enkelvoudige koolhydraten.’

Schoolproject

Henk-Jan komt ook op (vmbo-)scholen en dan legt hij 14 producten op tafel. De leerlingen krijgen dan de opdracht die neer te leggen op volgorde van hoeveelheid suiker. Er ontstaat dan altijd veel discussie. Na 20 minuten ligt er dan toch een volgorde op tafel.

Als hij met de feiten komt, geeft dit ineens een heel ander beeld. Er ontstaat dan een sfeer van totale verbijstering over sommige producten. In de top drie staan een energiedrankje, een drinkyoghurt en chocomel (verder zorgen ook cola, vruchtensappen en cruesli voor veel ophef).

‘Het schap met ontbijtgranen is een grotere fastfoodketen dan McDonalds en Burger King.
Cornflakes is een voorbeeld dat bol staat van de suikers. Een slechtere start van de dag kan je niet maken. Er is een steeds grotere groep mensen dat weinig tijd neemt te ontbijten. Als dat je start van de dag is, is het niet raar dat je tussen je 40ste en 60ste ziek wordt. Dat is triest.’

Wat moeten we dan ontbijten?

Producten met complexe koolhydraten en meer eiwitten. Als je de diagnose longkanker krijgt, stop je met roken. Wat je niet krijgt te horen is dat je geraffineerde suikers zou moeten reduceren tot 0. We weten niet precies hoe belangrijk het is maar het is erg belangrijk. De relatie wordt steeds meer gelegd.

Koershuis: ‘In de supermarkt zou je eens een foto moeten maken van wat de persoon voor je en de persoon achter je op de band leggen. Een extreme hoeveelheid suikers. Dit leidt tot heel veel problemen. Als je 15 jaar geleden naar een verjaardag ging, stond de kamer blauw van de rook. Er is een grote groep die dat niet meer acceptabel vindt; iedereen is het erover eens dat dat slecht is voor de gezondheid. Over 15 jaar accepteren we ook dat soort ongezonde voeding niet meer.’

Geld

Mensen denken dat geld een belemmering is om gezond te gaan eten. Maar muesli is niet duurder dan cruesli. Water is voordeliger dan frisdranken en volkorenbrood kost evenveel als witbrood.

Het lijkt zo simpel maar in feite is het allerbelangrijkst. Een koekje is net zo slecht als roken. Van 1 sigaret gaat niemand dood, wel aan 1000. Aan 1 koekje gaat ook niemand dood, wel aan 1000.

Wetenschappelijke bronnen:

Ondersteund door onderzoek, Dr. Warburg.
“Het verzwegen verhaal over kanker”, Prof. Brian Peskin

Websites:

www.henkjankoershuis.nl
www.sportvoedingwebshop.com

Gerelateerde artikelen


Nieuwste forum topics


Deel deze pagina met anderen!
^ Back to Top